Учора, 12 серпня, відбулося чергове засідання Кабінету Міністрів України. На запрошення урядовців до його роботи долучився голова Чернігівської ОДА Валерій Куліч. У формі доповіді-бесіди Валерій Петрович поінформував членів Кабміну про проблеми Чернігівщини і домовився про шляхи розв’язання деяких із них. Далі подаємо першоджерела, які дають змогу отримати найповнішу інформацію – стенограму та відеозапис засідання уряду 12 серпня 2015 року:

“КУЛІЧ В.П. – Коротко пройдуся по цифрах, по фінансово-економічній ситуації в області.

В цілому виконання бюджетних призначень загального фонду забезпечено за І півріччя на 131%. Очікується загалом у 2015 році до загального фонду місцевих бюджетів у області по перевиконанню, перевиконання складне 338 млн. грн., в тому числі в районних і міст обласного значення бюджетах – 206 млн.

Але загалом в цілому складна ситуація в області полягає в тому, що область друга за площею в України, ділимо з Дніпропетровською, але малочисельна, у нас 1 млрд. 52 тис. (вірно – 1млн. 52 тис. – помилка стенографування – прес-служба) населення всього, а маємо дуже розгалужену систему освіти і медицини. Взагалі для того, щоб вписатися в ті субвенції освітньої та медичної, які передбачені для області цього року, треба скоротити 350 установ освіти і медичних закладів і скоротити 8 тис. посад. Ми розуміємо, що це нереально зробити. І з урахуванням цього додаткова потреба в коштах на оплату праці та енергоносії в місцевих бюджетах області складає 485 млн. З урахуванням того, що ми перевиконання напружимо, бюджети всіх рівнів, ми виходимо на те, що дефіцит коштів на зарплату та енергоносії становитиме на кінець року 314,8 млн. грн., в тому числі на виплату зарплати 271 млн., енергоносії – 43.

Ускладнює ситуацію  також проведення індексації грошових доходів населення, тому що фактично згідно з листом Мінфіну в бюджетних установах області нарахування індексації здійснюється в загальному порядку згідно з законом, органи Державного казначейства реєструють фінансові зобов’язання з оплати праці в межах річних бюджетних призначень, а фактично індексація не відбувається.

Тому звертаюся до членів Кабінету Міністрів: необхідно негайно прийняти рішення щодо врегулювання, затвердити новий порядок проведення індексації зарплати і грошового забезпечення. Це в цілому ситуація глобальна, критична по Україні.

Також є дисбаланс: із 594 бюджетів забезпеченими є 407 (68,5% по області), це сільські, селищні та міські бюджети, які несуть основні видатки. Проте всі районні бюджети, за рахунок яких в основному утримується мережа бюджетних установ, не мають необхідного фінансового ресурсу для проведення відповідних видатків. Нестача коштів у цих бюджетах – 239 млн.

Тобто ми маємо перевиконання за рахунок цих акцизів, у сільських бюджетах маємо 117 млн. коштів, районні бюджети, які фінансують в цих же селах заклади освіти та медицини, до цих коштів не можуть доступитися. Фактично складна ситуація, незбалансованість бюджетів колосальна. Ми з паном Ігорем спілкувалися, проводили виїзне засідання бюджетного комітету на теренах нашої області, тут виключно питання, які треба на загальнодержавному рівні вирішувати.

Це стосовно фінансово-економічної ситуації.

Другий комплекс питань стосовно ПЕК, підготовки до зими. В цілому рівень підготовки всіх закладів – водоканалізаційне господарство, теплове господарство, житловий фонд – складає порядка 75% на сьогоднішній день.

Основна проблематика на сьогоднішній день – це те, що в нас в області на сьогоднішній день підприємства теплоенергетики та котельні спожили на 269 млн. грн. газу, розрахувалися 281 млн. грн., заплатили цього року. Тобто ми йдемо з перевиплатою. Але на 21 серпня ми отримали повідомлення, що 21 серпня буде місто відключено від газу – є борги минулих років. Але ми ці борги, припустимо облтеплокомуненерго винне 104 млн. грн., ці борги тягнуться 2011-2012 рр., ми за цей рік їх фізично не закриємо, але ці відключення не дозволять енергетиці виставляти на сьогодні за гарячу воду рахунки населенню і зірве абсолютно підготовчий процес до опалювального сезону. Між тим економії це не дасть, тому що народ буде гарячу воду підігрівати на плитах і спалить цей самий газ, який спалять на котельнях. Ми обманюємо самі себе.

Це коротко стосовно енергетичних проблем, на які я хотів би звернути увагу.

Стосовно житлових субсидій. На сьогодні призначено 83,3 тис. субсидій. В принципі, десь область порівняно з іншими областями непогано справляється. Але за нашими розрахунками під призначення субсидії підпадає 250 тис. чоловік. У нас область 1 млн. 52 тис. населення, 370 тис. пенсіонерів, відповідно в нас біля 240 тис. осіб, хоча минулі роки тільки 40 тис. отримували субсидії. На сьогодні 83 отримали, тобто 160 тис. ми отримаємо заявок, нікуди не дінемось. Як правило, це буде вересень-жовтень.

Соціальні служби працюють з перенавантаженням. На сьогодні біля 260 чоловік по області задіяно основних фахівців, 90 чоловік залучили додатково до оформлення субсидій. Але це дасть змогу, максимальна пропускна здатність, ми порахували, 10 тис. осіб на місяць пропускати людей. А нам треба ще 160 тис. оформити, це буде катаклізм. Вересень-жовтень ми можемо отримати дуже велику проблему.

Плюс почалось масове звільнення. Середня зарплата працівника соціальної служби 1600 грн., працює з 7 до 23 години. Ми писали і на міністра листа, звертали на це увагу, але це катастрофа, люди з таким обсягом роботи просто загибаються.

Тому, Арсенію Петровичу, будь ласка, треба шукати додаткові кошти, щоб профінансувати цих людей. Люди готові працювати, вони розуміють, але нам треба простимулювати, щоб ми хоч їм гроші заплатили за цю роботу, яку вони роблять. Це що стосується оформлення субсидій.

Ми бачили презентацію Міністра інформації. Пане Юрію, хочу звернути увагу, 15% території області, вся прикордонна частина, де Ви були, маємо 400 км, 200 км кордону з Білоруссю, 200 км з Росією. Абсолютно немає українського сигналу. Покриття 15% території області покривається російським телесигналом. Ми писали листи на Національну комісію, на Вас, на Раду національної безпеки. Нам треба вирішити це питання, що там робити ми будемо завтра.

По об’єднанню територіальних громад.

СТЕЦЬ Ю.Я. – Чи я можу відповісти, пане Прем’єр-міністре?

КУЛІЧ В.П. – Я коротко буквально ще пару тез.

Стосовно формування територіальних громад. Затверджено обласною радою 81 територіальну громаду, через рішення Уряду погодили 45, решту доопрацьовуємо.

Зараз хочемо терміново запустити, буквально в перших числах вересня будемо сесію обласної ради проходити, там 5 територіальних громад визріває. Тому, що всі зайняли вичікувальну позицію по цьому питанню, хочуть побачити реальне об’єднання, як воно працює. Тому по різним районам, 5, які готові найбільш, запускаємо, це робимо. І решті будемо на цьому прикладі показувати.

Я також прошу звернути увагу членів Уряду на максимальне інформування населення на загальнонаціональних каналах стосовно, як цей процес буде проходити, тому що люди дуже мало володіють інформацією стосовно цього процесу.

В принципі, напевно, це основні акценти, які я хотів розставити. Якщо до мене якість запитання, готовий відповісти.

ЯЦЕНЮК А.П. – Які є питання до Голови Чернігівської обласної державної адміністрації, товариші?

СТЕЦЬ Ю.Я. – Я просто хотів би запросити тоді голову ОДА на наступний понеділок на засідання комісії по забезпеченню сталого фінансування. Сталого фінансування, бачите. Фінансування у держави немає.

КУЛІЧ В.П. – Гроші приймаємо.

СТЕЦЬ Ю.Я. – Да. Тому, я думаю, що Ви приїдете на комісію, розкажете нам, як Ви будете нам допомагати відновлювати телебачення, і в тому числі робити таким чином, щоб білих плям більше в Україні не було.

Оскільки ми йдемо до децентралізації, то, я думаю, що тепер це буде спільною проблемою. В понеділок на комісії збираємося, Ви нам розказуєте, як це забезпечити. Дякую Вам дуже.

КУЛІЧ В.П. – Питань нема.

ДЕМЧИШИН В.В. – Стосовно розрахунків за електроенергію та газ.

Дійсно, Чернігівська область розраховується краще, ніж середнє значення по Україні, але все-таки не 100%.

По газу у вас рівень розрахунків – 88% при середній – 82. Заборгованість – 34 млн. на сьогодні по цьому році, і сумарно – 216 за весь період.

По електроенергії рівень розрахунків – 97%, дуже добре. Але все одно за цей рік, тільки за цей рік, накопичився борг – 13 млн. Для вашої невеличкої області це досить велике значення,  і за цей рік борг зріс на 40% по відношенню до попереднього року. Тобто сумарно йде приріст. При тому, що, я згідний, що в середньому розрахунки досить адекватні. Тому і обленерго, і облгази застосовують жорсткі заходи для того, щоб покращувати рівень розрахунків.

КУЛІЧ В.П. – Там є невеличкий нюанс у розрахунках, чому у нас не “пляшуть” з міністерством. Я в абсолютних цифрах привів, що область спожила за цей рік 269,4 млн. газу, розрахувалися на 281,3. Перехідним залишком міністерство те, що ми сплатили цього року, зарахувало в розрахунки грудень, листопад і є різниця в підходах. А фактично на сьогоднішній день сплата іде більш-менш. Просто не можна поглиблювати кризу в цьому питанні. Ці відключення нам просто… Є позитивна тенденція, є позитивна динаміка, нам її треба зберегти, тому що дії по відключенню нам погіршать ситуацію, вони її не покращать, з розрахунками в цілому.

ЯЦЕНЮК А.П. – У нас сьогодні є рішення Кабінету Міністрів про утворення міжвідомчої робочої групи з питань погашення заборгованості за спожиту електроенергію і природний га. В рамках діяльності цієї міжвідомчої групи Ви, Міненерго, НАК “Нафтогаз”, будь ласка, прийняти рішення по реструктуризації і гарантіям виплати реструктуризованих боргів за тієї умови, що ви будете постійно платити поточні платежі. Якщо нема постійної оплати поточних платежів – на нет и суда нет.

КУЛІЧ В.П. – Ми готові брати на себе зобов’язання.

ЯЦЕНЮК А.П. – Я не маю часу, будь ласка, є голова адміністрації, після засідання Кабінету Міністрів ви маєте можливість всі з ним сісти і проговорити.

Будь ласка, Ігоре, Ви хотіли по бюджету.

УМАНСЬКИЙ І.І. – Дуже коротко. В чому проблема? Особливо це стосується Чернігівської області, навіть у кращі роки проблема на кінець роки з виплати зарплати по працівниках бюджетної сфери завжди була саме в Чернігівській області.

Щільність населення в області – одна з найнижчих в країні. І, як наслідок, мережа, як освітянська, так і медична, навантаження на цю мережу, показники по них найгірші. Ми проводили окреме засідання в області, і ті пропозиції, які в тому числі ми обговорювали останнім часом, коли були в Харкові, ми будемо вносити зміни до Бюджетного кодексу, бо через можливість надання субвенцій з сільських бюджетів до районних ми це передбачали, але це передбачає відповідальність керівників. Поки що отримали ресурс, повноваження мають, відповідальність – не завжди. Тому будемо дещо змінювати ситуацію і, безумовно, міняти ці підходи, бо інакше, я дивлюся, до відповідальності ми не дійдемо.

Щодо індексації. Дійсно, по всіх областях це серйозна проблема. Безумовно, новий порядок по індексації зарплат має бути затверджений, минулий Уряд обговорював це питання. Просив би тоді протокольне доручення, щоб ми спільно з Мінсоцполітики на наступне засідання винесли цей новий порядок, зняли проблематику, принаймні на друге півріччя для всіх, бо нараховують по старому порядку, а показники там зовсім інші, ніж закладені у нас в можливостях по всіх бюджетах.

Тому це питання дуже нагальне і не тільки для Чернігова, для всіх областей.

ЯЦЕНЮК А.П. – Ваш коментар по індексації, я б по-іншому зараз подивився на це. Ви голова Чернігівської ОДА, я якраз подивився коментар О.Ляшка, він запропонував і ми це вже обговорював з міністерством підняття мінімальної зарплати. Я вважаю, що це більш справедливий підхід – підняття мінімалки. Команду обраховувати я дав, тому що це означає, що підняття мінімальної зарплати стосується всіх секторів української економіки. Це стосується як державного сектору, так і приватного сектору. Тому Мінфін разом з Мінсоцполітики з минулого тижня обраховує можливість підняття мінімальної зарплати в поточному році. Це дасть можливість нам як збільшити реальні доходи громадян, так і справедливо підійти у збільшенні реальних доходів громадян у всіх секторах української економіки. Це перше.

Друге. По сигналу. Доручення, Юрію, я Вас прошу взяти на себе цю функцію, ДСТЗІ, концерн РРТ, ОДА, тому що тут я бачу десь тут є голова ДСТЗІ, концерн під ним, з’ясувати, яких 15% не покрито, що в технічному плані ми можемо зробити.

Саме ті передавачі, про які Ви мені казали, ми частину отримали передавачів, ми виділили 17,5 млн. грн. на їх монтаж.

СТЕЦЬ Ю.Я. – 1,7.

ЯЦЕНЮК А.П. – 1,7 – це менше, ніж 17, але, що попросили, те і виділили. Подивіться, можливо перекинути частину цих передавачів саме на ту територію, яка не добиває з нашої сторони. РРТешники будуть до ваших послуг.

По зарплаті я сказав, тепер по субсидіях. Цифри, які Ви презентували, кількість громадян країни, які звернулись за субсидіями у Чернігівській області вдвічі більше, ніж була в минулому році, тобто десь 80 з чимось тисяч.

КУЛІЧ В.П. – 83,3 на сьогодні.

ЯЦЕНЮК А.П. – Це при тому, що в минулому році у вас було 42. Ми вчора проводили велике зібрання з приводу субсидій, в тому числі з нашими зовнішніми консультантами.

На наступне засідання Кабінету Міністрів дано доручення Мінсоцполітики встановити індикативні показники по кожній області щодо кількості субсидій, які повинні бути призначені. Індикативні показники взяли з грошових доходів населення, рівня бідності, рівня споживання енергетичних ресурсів, тобто це була дуже комплексна формула, для того, щоб кожен голова облдержадміністрації знав конкретну цифру, яка повинна бути оформлена як субсидії для громадян країни.

Я подивлюся, скільки у вас по Чернігівській області, тому що, на жаль, область бідна. І кількість субсидій, які будуть призначені, думаю, навіть буде вища, ніж Ви зараз прогнозуєте.

По рівню зарплати, я з Вами відвертий буду, знаю про те, що рівень зарплати дуже низький. Ми це зможемо вирішити тільки в тому випадку, якщо знайдемо додатковий ресурс в цілому на підвищення мінімальної зарплати. Проте було дано доручення Мінсоцполітики разом з фондом зайнятості знайти ресурс, тим більше, він є, зайняти людей, які зараз безробітні, дуже багато тимчасово переміщених осіб, щоб залучити їх до програми оформлення субсидій.

Тому місцевий фонд зайнятості, Мінсоцполітики, по сумах мені вже така пропозиція сьогодні вранці прийшла, заступник голови Адміністрації прислала, зробіть те саме по всіх інших областях. Фонд зайнятості, кажуть, що немає роботи. Дайте роботу, дайте фактичну публічну роботу. Так в 30-х роках в США були публічні роботи. Закликайте на публічні роботи тих, хто безробітні. Вдумайтесь: 1,4 млн. осіб – це тимчасово переміщені особи, які зареєструвалися і які також потребують роботи. Я по цій цифрі по 1,4 млн. також окремо з вами на наступному засіданні Уряду проговорю. Ми сьогодні зміни вносимо у пенсійне забезпечення тимчасово переміщених осіб, тому там також треба розбиратися.

Ще є питання до голови адміністрації? Я дякую голові Черкаської і голові Чернігівської адміністрацій за розуміння проблем, за те, що в принципі представили бачення. Це був не пустий виступ. Дякую, колеги…”